"Teit väärin, nyt ei toiminut"
Ääni saattaa olla sisäinen tai ulkoinen. Sudenkuopat, nuo katkeransuloiset, mutta tärkeät kokemukset edetessäsi ammattiosaamisessa eteenpäin. Kukaan meistä ei ole tässä tekemättä virheitä. Jotkut jopa sanovat, että virheet tekevät meidät. Olen samaa mieltä, enkä luopuisi yhdestäkään sudenkuopastani... tai ainakin nyt ajattelen niin.
Uinnin ammattilaisena sudenkuoppiin törmää ihan samoin kuin missä tahansa ammatissa. Käyn läpi tässä viisi ensimmäisenä mieleen tulevaa sudenkuoppaa, joista kaikki eivät välttämättä ole niitä perinteisempiä, mutta kuitenkin helposti tunnistettavia.
1. Uintivalmentaja vai uimaopettaja?
Statuksen määritteleminen voi olla jopa meidän ensimmäinen kompastuksemme. Joillekin on hyvin tärkeää, että häntä tituleerataan oikealla tittelillä. "Minä olen valmentaja, en ohjaaja tai uimaopettaja". Hienoa! Luokittelemalla itsesi johonkin tiettyyn kategoriaan, estät vain itseäsi kehittymästä kokonaisvaltaisesti, ja kyllä halusit tai et jokainen altaalla työskentelevä on molempia; sekä uimaopettaja, että uintivalmentaja. Termit ovat vain synonyymeja keskenään. Jotkut ovat kysyneet minulta, että eikö sinua haittaa, että sinua kutsutaan lehdessä "vain" uimaopettajaksi. Vastaan aina samoin; oli tittelini mikä tahansa, se ei koskaan määrittele minun ammattiosaamistani.
2. Näin on aina tehty
Rutiininomaisuus on hyvästä, mutta niin on kriittinen tarkastelu ja kehittymiskykykin. Jossain vaiheessa vanhat metodit eivät enää käy järkeen tai niiden tilalle tulee uusia parempia. Toisilta kopioiminen kuuluu tähän samaan kastiin. Oman osaamisen kehittämisessä on tärkeää, että ensinnäkin osaa perustella omat toimintatavat, mutta myös tarvittaessa uskallat muuttaa niitä. Kehittyessä on vain hyvä muistaa vanha totuus: yksinkertainen on kaunista. Kuunnellessa ihmisiä puhumassa seminaareissa, on menestyvien uimaopettajien tai valmentajien viesti aina sama; Teemme perusasiat hyvin ja pidämme asiat yksinkertaisina.
3. Hauskuus
Hauskuus on monessa eri toiminnossa ymmärretty ihan väärin. Pahimmassa tapauksessa sana hauska ohjaa toimintaa altaalla niin paljon, että alkuperäiset tavoitteet unohtuvat. Mitäs ne nyt olivatkaan? Aivan! Taidon oppiminen, olemmehan oppimassa uimaan. Hauskuus ja taidon oppiminen eivät missään nimessä ole toisiaan poissulkevia asioita, vaan ne ovat yksi ja sama käsite. Lapsista on älyttömän hauskaa oppia uusia asioita ja he ovat yleitä näyttäessään niitä muille. Me hieman vanhemmat lapset olemme vain unohtaneet, miten pienet lapset kokevat ja näkevät hauskuuden. Taidon oppimista ei tarvitse piilottaa erikseen pelien ja leikkien sekaan, että se voisi olla hauskaa. Jopa pelkistetyt määrälliset liukuharjoitukset voivat olla hauskoja. Yritä, saatat yllättyä.
4. En ole vielä valmis
Juuri "koulun penkiltä" päässyt uimaopettaja tai uintivalmentaja helposti miettii, että en ole vielä valmis tekemään ohjausta tai valmennusta. Tiedoksi: et koskaan tule olemaan valmis ja se on koko tämän toiminnan suola. Tottakai ihan alussa on opittavaa vielä enemmän ja epävarmuus saattaa paistaa läpi, mutta jokaisen on aloitettava joskus. Sen varjolla toiminnasta pois jääminen on yksi lamauttavimmista sudenkuopista. Vain pyytämällä apua ja tukea voit sitä saada polkusi alkumetreillä.
5. Mä tiedän tän jo
Edellisen vastakohta. Ärsyttävimpiä tyyppejä joita voi tuntea. Mä tiedän kaiken - asenteella varustetut ihmiset vanhat konkarit tai uudet tulokkaat ovat koko ammattikentän pahimpia hidastetöyssyjä. Jälleen kerran, ammattimaisimmat ja menestyneet ihmiset ovat usein hyvin nöyriä ja vastaanottavaisia. Se on yksi heidän onnistumisensa kulmakiviä. Kuuntele ja ole avoin, oli tarinan kertojana kuka tahansa ja oli sinulla takana mitä tahansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti